بلند پروازی من آن است که در ده جمله چیزی بگویم که کسی دیگر در یک کتاب می گوید "نیچه"
ســــــــــــــــــــــــــــــــــلام
مطالبی رو که تو وبلاگم میذارم یا از کتاب هایی که می خونم یا از سایت هاییه که باز میخونم،این مطالب هیچ ربطی به شغل یا رشته ی تحصیلیم نداره
پس لطفا نظر فراموش نشه...
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
آقا امام صادق عليه السلام فرمودند : بهشتيان ( آنهائيكه به بهشت ميروند ) چهار نشانه دارند :
۱ـ روي گشاده دارند : يعني هميشه متبسم و لبخند برگونهها دارند .
۲ـدست دهنده دارند : دست و دلبازند ،كريم و بخشندهاند ، خسيس و كٍنس و بخيل نيستند .
۳ـزبانيگويا و صريح دارند : حرف راست ميگويند و منافق نيستند كه دو رو داشته باشند .
۴ـقلبي پُر از محبت دارند : نسبت به خداوند عزّوجلّ و بعد به أنبياء و أهل بيت عليهم السلام قلبي پر از محبت دارند و همچنين نسبت به خانوادة خود اظهار محبت ميكنند .
بهشتيان و دوزخيان
شخصي از ابوذر غفاري پرسيد: چرا مردن براي ما ناپسند است؟ ابوذر در پاسخ فرمود: به اين علت كه شما دنياي خود را آباد كردهايد و آخرت خود را خراب و ويران نمودهايد در اين دنيا به هوسها و معصيتها پرداخته و هر چه داشتهايد در اين دنيا مصرف كردهايد ، زاد و توشهاي براي آخرت پيش نفرستاديد و البته براي شما گران و ناگوار خواهد بود كه از محل آباد به محل خراب و ويران كوچ كنيد .
گفت: اي ابوذر! حال ما هنگام ورود به جهان آخرت چگونه است؟ ابوذر فرمود: مردم دو دستهاند: « نيكوكاران و زشتكاران » اما نيكوكاران مانند كساني هستندكه مدتها از خانه و كاشانة خود، از آشنايان و بستگان خويش دور بوده و اكنون وارد خانه وكاشانة خود ميشوند و بستگان و اهل خود را ديدار مينمايند ، چه نشاط و سروري به اين فرد دست ميدهد؟ چقدر خوشحال و خشنود ميشود؟ نيكوكاران هم اين چنين هستند بر خداي مهربان و بهشت زيباي او وارد ميشوند و مورد استقبال ملائكه و پيامبران و ابرار و اولياء واقع ميشوند و از نعمتهاي بيپايان بهشتي بهرهمند ميگردند .
اما گنهكاران و زشتكاران مانند شخص مجرم و جنايتكاري هستند كه گريخته باشد وقتي او را دستگيركنند و بازگردانند تا به جزاي جرم و جنايتش برسانند ، چه حالي دارد؟ خود را گرفتار اعمال خود ميبيند گنهكار هم يك چنين حالي دارد ، خود را گرفتار خشم و غضب و عذاب پروردگار ميبيند كه از عبوديت پروردگار متعال تجاوز كرده و به حقوق بندگان او تعدي كرده است ، سركشي و زيادهروي و هوسبازي نموده و اينك بايد در نزد خداي منتقم حاضر شود ، حالت شرمندگي سوزندهاي به او دست ميدهد و خود را مستحق عذاب ميبيند و سرانجام كشانكشان او را به جهنم ميبرند .
آن شخص پرسيد: اي ابوذر بگو بدانيم حال ما پيش خدا چگونه است ؟ بهشتيهستيم يا جهنمي ؟ ابوذر فرمود: اعمال خود را به كتاب خدا عرضه كنيد ، ببينيد خدا در كتابش چه ميفرمايد و شما چگونهايد ، خدا ميفرمايد: « ابرار » بهشتيند و « فجار » جهنمي ، بنگريد كه شما از ابراريد يا فجار ؟
« نيكوكاران عالم در بهشت پُر نعمتند و بدكاران در آتش دوزخ معذبند »« سورة انفطار آية ۱۳و ۱۴ »
باز پرسيد: پس رحمت خدا چه ميشود ؟ ابوذر فرمود: رحمت خدا به افراد نيكوكار بسيار نزديك است« اصول كافي جلد ۴/۱۹۷ » و بازگشت انسان در آخرت بناچار به يكي از اين دو منزل است: يا در بهشت مسكن ميگزيند و يا به جهنم داخل ميشود .
بهشت
بهشت جايگاه افراد خدا پرست و ديندار و نيكوكار است ، منزلگاه جاودانة پيامبران و پيروان آنهاست ، بهترين و زيباترين جايگاهي است كه خداي مهربان براي بندگان نيكوكارش تهيه كرده است ، بسيار وسيع و بزرگ است ، به پهناي آسمانها و زمين و بلكه بزرگتر و گستردهتر و روشن و زيبا و نوراني است ، فراتر از اين وصفهاست .
قرآن شريف از بهشت غالباً لفظ « جنه » يادكرده است ، جنت يعني باغ و بوستان خرميكه انبوه درختانش سر بهم آورده است ، از زير شاخههاي سرسبز و زيباي باغهاي بهشتي جويهاي آب زلال و خنك روان است و ميوههاي رنگارنگ و خوشمزة آن بر شاخهها آويزان است و با وزش نسيم معطر به اين سو و آن سو ميروند .
فساد و زشتي و تباهي در بهشت راه ندارد و جان پاك نيكوكاران هر چه آرزوكنند برايشان فراهم است ، هرگاه كه تمناي ميوهاي كند ، شاخة زيباي درختي به حركت ميآيد و تا نزديك دست انسان نيكوكار بهشتي پيش آمده و ميوه را در دست او مينهد در بهشت كاخها و قصرهاي بسيار مجلل براي مؤمنين بنا شده است و با فرشهاي زربافت و خوش بافت و زيبا مفروش گشتهاند ، مؤمنين لباسهاي خوش رنگ و زيبا بر تن ميكنند و بر تختهاي راحت تكيه ميزنند و با پيامبران و ائمة اطهار و شهداء و ديگر بهشتيان بگفتگو و مؤانست مينشينند. قصرهاي مجلل در بهشت : هنگاميكه پيامبر اكرم به معراج رفتند ، قصرهاي بسيار زيبا و مجللي در بهشت ديدند دربارة چگونگي ساختن قصرهاي بهشت ميفرمايند: در بهشت ديدم كه فرشتگان قصر زيبائي را با آجرهائي از طلا و نقره و جواهرات گرانبها و بسيار زيبا ، بنا ميكنند گاه تند و پرشتاب به كار ميپردازند و گاه از كار دست ميكشند ، پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله پرسيدند چه ميكنيد ؟ فرشتگان گفتند: براي يكي از مؤمنين قصري بنا ميكنيم.
پيامبر اكرم فرمودند: چرا گاهي دست از كار ميكشيد؟ فرشتگان گفتند: چون مصالح ما تمام ميشود و ما بناچار دست از كار ميكشيم پيامبر اكرم فرمودند: مگر مصالح شما چيست؟ فرشتگان گفتند: مصالح كار ما ذكر « سبحان الله و الحمد لله و لاالهالاالله و الله اكبر »« سبحان الله » و « الحمد لله » و « لاالهالاالله » و « الله اكبر » ميباشد كه به اين صورت جلوه ميكند ، مصالح كار ما ياد خدا و اعمال نيكو است كه مؤمن از دنيا براي ما ميفرستد و هرگاه مؤمن به كار خير و ياد خدا مشغول باشد، براي ما مصالح ميرسد و اگر مؤمن غافل شود و كار خير انجام ندهد به ما هم مصالح نميرسد ، بناچار دست از كار ميكشيم .
نعمتها و زيبائيهاي بهشتي از اعمال دنيائي ما ساخته ميشود ، برخي از نعمتهاي بهشتي آنچنان خوب و زيباست ،كه به زيبائي و خوبيش هيچ چشمي نديده و وصف دلپذيرش را هيچ گوشي نشنيده و حتي انديشهاش هم به هيچ فكري خطور نكرده است و يكي از آننعمتها حورالعين است كه اوصاف آن در سورة واقعه و رحمن و سورههاي ديگر قرآن ذكر شده است .
خلاصه اين كه بهشت و نعمتهاي بهشتي از افق فهم و درك و انديشة ما بسي بالاتر است و هر چه گفتهاند در خور فهم و انديشة ما گفتهاند و گرنه نميتوان آن واقعيت عظيم و زيبا را به بيان وصف درآورد ، هر چه گفته شده بهشت از آن برتر و زيباتر است، اما براي اينكه بدانيم چه منزلگاه زيبائي در پيش داريم ، خداوند كريم گوشهاي از آن را به زبان ما توصيف فرموده است: مثل بهشتي كه به متقين وعده داده شده اين چنين است:
درختهايش انبوه و شاخههايش بهم پيوسته است و زير اين شاخههاي بهم پيوسته نهرهاي. زيبا روان است ، خوردنيهايش هميشه آماده و ساية خنكش پايدار است چنين بهشتي عاقبت و منزلگاه پرهيزگاران است و اما پايان كار كافران آتش است. « سورة رعد آية ۳۵ » در بهشت هر چه تمنا كنيد آماده و هر چه بخواهيد فراهم است. « سورة فصلت آية ۳۰ »
خدا به مردان و زنان مؤمن ، بهشتي را وعده داده كه پيوسته نهرهاي زيبا از زير انبوه درختانش روان است و هميشه در منزلهاي خوب و پاكيزة آن مسكن گزينند و البته رضايت و خشنودي خدا از همة اينها برتر و بالاتر است و اينست فوز عظيم و سعادت بزرگ .
« سورة توبه آية ۷۲ »
همة بهشتيان در يك مرتبه و يك درجه نيستند ، بلكه نسبت به ميزان ايمان و خلوصشان و مقدار اعمال صالحشان تفاوت دارد ، در بهشت مرگ و بيماري و غم و غصه و اندوه وجود ندارد و بهشتيان همواره مورد لطف خداي متعال ميباشند و از نعمتهاي پنهان و آشكار الهيهمواره برخوردارند و از همه بالاتر اينكه خداي مهربان از آنان راضي است و آنان هم از خدا و الطاف او راضي و خشنودند. خداوندا ما را موفق بدار به آنچه كه تو دوست داري و به آنچه كه رضاي تو در آنست و از ما راضي شو در دنيا و آخرت به حق امام رضا عليه السلام ، آمين اللهم وفقنا به ما تحب و ترضا و ارض عنا في الدنيا و الآخره بحق امامنا الرضا عليه السلام
جهنم
جهنم جايگاه فجار و ستمگران است محل داخل شدن مشركان و منافقان و بدكارانو مْسرفان جان و مال است، دوزخيان زندگي بسيار سخت و دردناكي دارند اعمال زشت وكفرو نفاقشان به صورت عذابها و شكنجههاي سخت برايشان ظاهر ميشود و آنان رابه درد و رنج ميكشد ، لباسهاي آتشين بر تنشان ميپوشانند و غُل و زنجير بر دست و پايشان ميافكنند ، آتش جهنم از جانشان زبانه ميكشد و گوشت و پوستشان را ميسوزاند و به باطن قلب و روحشان نفوذ ميكند ، طعام و شراب جهنميان كثيف و آلوده و سوزنده و بدبو است از چرك هم پليدتر و از مردار هم بدبوتر است ، عذابهاي جهنم كه نمود كفر و نفاق و ستم و اسراف و زشتي اعمال جهنميان است ، آنقدر سخت و دردآور است كه براي ما قابل تصور نيست ، بعضي در آن تا ابد معذبند و بعضي را براي گوشمالي بمدت معيني به جهنم ميبرند و اين مجازات برحسب نوع گناه است. خداي متعال در قرآن مجيد گوشهاي از آن همه سختي و عذاب را براي ما بيان فرموده است:
ما براي ستمكاران آتشي مهيا كردهايمكه شعلههاي آن چون خيمهاي آنها را در برگيرد و اگر از شدت عطش آبي طلب كنند ، آبي چون آهن مذاب به آنها داده شود ،كه چهرهشان را بريان كند ، چه بد شربتي و چه بد منزلگاهي است. « سورة كهف آية ۲۹ »
كسانيكه آيات ما را انكار كردهاند ، بزودي به آتششان ميافكنيم كه هر چه پوست تنشان بسوزد ، پوستهاي ديگر در جايش برويانيم ، تا عذاب را بچشند و البته خدا مقتدر و حكيم است .
« سورة نساء آية ۵۶ »
حتماً دوست داريد بدانيد كه سرانجام كار ما چيست؟ منزلگاه آخرت ما كجاست ، بهشت است يا جهنم؟
اگر به دقت در اطراف اين سخن پيامبر انديشه كنيم ، شايد بتوانيم حدس بزنيم كه عاقبت كار ما چگونه است .
پيامبر بزرگوار اسلام ميفرمايند: بهشت پوشيده با كوششها و رنجها و مشكلات است هركه بكوشد و رنجها و مشكلات دنيا را در راه خدا و انجام كارهاي خير و خدمت به خلق خدا را تحمل كند وارد بهشت ميشود ، جهنم پوشيده است با لذتهاي نامشروع و هوسها و شهوتها ، كسي كه پاسخ بي حساب و غير مشروع به هوسها و شهوتهايش دهد در جهنم مسكن گزيند .